regały sklepowe

Merchandising to nic innego jak działania marketingowe w punktach sprzedaży, które finalnie mają zwiększać zyski przedsiębiorcy. Śmiało można stwierdzić, że są to działania, jakie mają wpływać na decyzję ostatecznego odbiorcy. Nie da się ukryć, że celem pośrednim jest uzyskanie optymalnego efektu w kwestii estetyki ekspozycji oferowanego w punkcie sprzedażowym towaru.

Standardy ekspozycji towaru

Marketingowcy, którzy zawodowo zajmują się wsparciem handlowców w ramach układania oferowanych produktów nie tylko w poszczególnych działach sklepu, ale również na konkretnych półkach regałów sklepowych, potwierdzają, że pod uwagę należy tutaj brać przede wszystkim tendencje zakupowe Polaków. Efekt w postaci sięgnięcia po dany towar zostaje wypracowany przecież nie tylko zgodnie z rzeczywistymi potrzebami klienta. Bardzo duże znaczenie mają tutaj chwyty marketingowe, w tym ekspozycja produktów. To duże pole do popisu w kwestii psychologicznego oddziaływania marketingu bezpośrednio w miejscu sprzedaży.

Specjaliści, którzy współpracują ze sklepami w ramach odpowiedniej ekspozycji towaru, przyznają, że merchandising to trudna sztuka właściwego wyposażenia każdego punktu handlowego. W pierwszej kolejności dobiera się regały sklepowe. Okazuje się, że w ich przypadku wybór jest naprawdę spory. Trzeba pamiętać, by regały w sklepie były przede wszystkim dopasowane pod względem trzymanych na nich produktów. Przykładem może być sklep odzieżowy, w którym regał zakłada przede wszystkim wieszaki. Wyobraźmy sobie, że ubrania eksponowane są na tradycyjnych półkach – raczej wtedy trudno byłoby zainteresować daną garderobą klienta. Pod uwagę bierze się również sam wystrój wnętrz, który dla potencjalnego klienta też ma przecież ogromne znaczenie. Tutaj pole do popisu zostaje po stronie właściciela obiektu. To on musi zdecydować, jaki klimat ma mieć jego punkt handlowy. Są oczywiście standardy, którymi można się kierować – przede wszystkim rozróżnia się wyposażenie i elementy dekoracyjne według branż sektora sprzedażowego.

Główne zasady merchandisingu

Na najniższych półkach sklepowych regałów znajdują się najczęściej produkty najtańsze. Na wysokości wzroku klienta umiejscowione są zaś te, które mają zostać najszybciej sprzedane. To bardzo często towar, na który właściciel sklepu przewidział specjalną promocję cenową. Najwyżej ułożone zostają zaś produkty najdroższe.

Co jeszcze jest ważne? W sklepach samoobsługowych produkty, które mają zostać jak najszybciej sprzedane, układa się zaraz przy wejściu albo przy głównych alejkach. Doskonale widać to w każdym supermarkecie.

Warto wiedzieć, że zasady merchandisingu znają też dokładnie producenci. Musimy mieć na uwadze, że w branży handlowej, do każdego produktu z danej kategorii przypisany jest dany kolor. Okazuje się, że barwy mają znaczenie w kwestii oddziaływania na emocje i podświadomość potencjalnych klientów i ich ostateczne decyzje zakupowe. Przykładem mogą być między innymi produkty luksusowe, które charakteryzuje najczęściej kolor złoty albo czarny. Zieleń kojarzy się zaś ze zdrowiem, a niebieski z dobrej jakości środkami chemicznymi – na przykład do sprzątania własnych „czterech kątów”.

1 KOMENTARZ

Skomentuj Antek Anuluj odpowiedź

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.