Wszyscy pracodawcy chcieliby, aby ich pracownicy pracowali jak najbardziej wydajnie. Zastanawiając się nad metodami zwiększenia wydajności, niektórzy z nich dochodzą do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie grywalizacji. Czym zatem jest grywalizacja i w jaki sposób można ją wykorzystać?

Grywalizacja – co to takiego?

Grywalizacja to modyfikowanie sposobu ludzkich zachowań poprzez wykorzystywanie pewnych mechanizmów, przy pomocy których zbudowane zostały niektóre gry fabularne oraz komputerowe. Opiera się ona na rywalizacji, która jest w pewnym sensie zabawą. Grywalizacja ma szczególne znaczenie w pracy. Tworząc specjalne programy lub aplikacje na urządzenia mobilne pracodawca może w prosty sposób zmotywować swoich pracowników nie tylko do lepszej pracy, ale również do oszczędzania zasobów przedsiębiorstwa.

Przykłady grywalizacji

Grywalizacja może mieć różnoraką formę. Wszystko zależne jest bowiem od profilu danej firmy. Na przykład w przedsiębiorstwie transportowym może ona polegać na rywalizacji pracowników polegającej na uzyskiwaniu jak najmniejszego zużycia paliwa. Na koniec okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, rok) pracodawca może wówczas przyznawać nagrody. Najpopularniejszą z nich jest premia pieniężna.

Podobnie grywalizację można przeprowadzić w przypadku handlowców. Ten, kto uzyskuje najlepsze wyniki sprzedaży, dostaje po zakończeniu okresu rozliczeniowego nagrodę. To znakomita forma motywowania pracowników do możliwie  jak najlepszej pracy.

Co ważne, z grywalizacji nierzadko korzystają bardzo znane i duże przedsiębiorstwa. Najlepszym tego przykładem jest chociażby japoński gigant z branży motoryzacyjnej, Toyota. Firma ta promuje oszczędny styl jazdy wśród swoich pracowników.

Jak wdrożyć grywalizację?

Wprowadzenie rozwiązań opartych na grywalizacji może nie być łatwym zadaniem. Nie każdy szef jest na tyle kreatywny, by samodzielnie opracować gotowy projekt. Stąd też coraz popularniejsze staje się sięganie po pomoc specjalistów z tego zakresu. Służąc swoją wiedzą i doświadczeniem potrafią oni opracować optymalne rozwiązanie dla każdego przedsiębiorstwa.

Wydawać by się mogło, że gry komputerowe to rozrywka głównie dla dzieci, która niekoniecznie może mieć zastosowanie w życiu biznesowym. Tak jednak nie jest, bowiem niektóre elementy gier, przeniesione na grunt danego przedsiębiorstwa, mogą znacznie zwiększyć wydajność pracy, przy jednoczesnym wprowadzeniu pierwiastka rywalizacji pomiędzy pracownikami. A o to przecież w dużej mierze chodzi w prowadzeniu biznesu.

2 KOMENTARZE

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.