przewodnik po wegańskich zamiennikach

Kiedy świat nagle stał się wegański, a Ty chcesz spróbować tego stylu życia, pojawia się pytanie jak zacząć? I co w ogóle zjeść na śniadanie, bo od zawsze jadłeś jajecznicę, a teraz jajka to produkt zakazany. Polecamy sprawdzić przewodnik po wegańskich zamiennikach, który na pewno ułatwi start nowej diety.

Mięsożercy przyzwyczaili się już do obecności wegetarian, jednak weganie wciąż budzą zainteresowanie i niedowierzenie, że tak można żyć, że osoby na takiej diecie mają energię do działania. Jeżeli chcielibyście spróbować wegańskiego stylu życia to sprawdźcie nasz przewodnik po wegańskich zamiennikach. Tofucznica,  jagielnik, seleryb to tylko niektóre odpowiedniki popularnych dań w wersji wegańskiej. Dzięki wiedzy na temat zamienników możemy nawet upiec bezę bez użycia białek.

Roślinne zamienniki jajek

Jeśli marzy Wam się tort Pavlova na diecie wegańskiej niezbędna będzie aquafaba, czyli woda z ugotowanych warzyw strączkowych. Najłatwiej jest po prostu kupić puszkę ciecierzycy, odlać płyn i ubić mikserem.

Aquafabę możemy zrobić samodzielnie. Namoczoną wcześniej ciecierzycę (1,5 szklanki) po odlaniu wody wystarczy przez godzinę gotować w 1,5 szklanki wody. Płyn po odcedzeniu i wystudzeniu gęstnieje i jest gotowy do użycia. Ubita piana jest sztywna i błyszcząca jak z tradycyjnych białek a podczas pieczenia traci swój charakterystyczny zapach. Do pozostałych ciast zamiast jajek polecam „klej” z siemienia lnianego. 1 jajko odpowiada 1,5 łyżki mielonego siemienia lnianego namoczonego na noc w 3 łyżkach wody – podpowiada Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Do tofucznicy, czyli wegańskiej wersji jajecznicy niezbędne zaś będzie tofu oraz indyjska, czarna sól – kala namak, która ma charakterystyczny, jajeczny zapach.

Oleje roślinne zamiast masła

Przy wszelkiego rodzaju wypiekach znakomicie sprawdza się olej rzepakowy, który w porównaniu do margaryny jest znacznie zdrowszy i całkowicie bezwonny. Do posmarowania pieczywa najsmaczniejsza będzie dobrej jakości oliwa z oliwek,
a także zmiksowane na jednolitą masę pasty hummus i guacamole.

Różne zastosowania mleczka kokosowego

Do deserów, które nie wymagają pieczenia najlepiej użyć schłodzonego mleka kokosowego. Jest niezastąpione przy wszelkich odmianach tofurników i jagielników, czyli ciast, które smakiem mają nawiązywać do sernika.

Mleczko kokosowe ubite na sztywno doskonale zastępuje bitą śmietanę. Zaś ugotowane z dodatkiem curry, ząbkiem czosnku i szczyptą soli tworzy pyszny sos do wegańskich burgerów lub bazę do warzywnych potraw w azjatyckim stylu – podpowiada Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Jak uzyskać smak mięsa lub ryby w gotowanych potrawach?

Seler może w smaku przypominać rybę, jeśli ugotujemy go w bulionie warzywnym z dodatkiem sosu sojowego i glonów nori. Warzywo po ugotowaniu owijamy w nori, panierujemy w mące i smażymy na złoty kolor jak tradycyjną rybę. Smakuje fantastycznie z gotowanymi ziemniakami i surówką z kiszonej kapusty jak i w wegańskiej wersji „ryby po grecku”, czyli w słodko-kwaśnym, gęstym sosie pomidorowym, pełnym tartych warzyw, który co roku tradycyjnie króluje podczas Bożego Narodzenia na polskich stołach.

Do wegetariańskiej wersji leczo i pasztetów warto natomiast dodać wędzoną, mieloną paprykę, która nadaje daniom fantastyczny, dymny aromat.

Wprowadzacie do swoich diet wegańskie potrawy, a może w stu procentach zrezygnowaliście z produktów pochodzenia zwierzęcego?

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię