świeże owoce i warzywa, a zdrowie psychicznie

Naukowcy z Nowej Zelandii postanowili zbadać zależność między zdrowiem psychicznym, a spożywaniem owoców i warzyw. Jednak wzięli pod uwagę inny aspekt. Zazwyczaj w badaniach brano pod uwagę ilość spożywanych przez nas owoców lub warzyw. Ich wpływ na nasze zdrowie fizyczne, poprawę wyglądu, utratę wagi. Teraz jednak skupiono się na psychice. Wyniki swojej pracy opublikowali na łamach pisma „Frontiers in Psychology”.

Do tej pory wszelkie badania i kampanie poświęcone zdrowiu publicznemu koncentrowały się na ilości spożywanych owoców i warzyw (np. kampania +5 porcji dziennie+). My chcieliśmy sprawdzić, czy może ważny, w tym przypadku – dla zdrowia psychicznego – jest także sposób ich przygotowania i podania – mówi główna autorka publikacji dr Tamlin Conner z University of Otago.

W tym celu naukowcy z jej zespołu przebadali ponad 400 młodych dorosłych z Nowej Zelandii i Stanów Zjednoczonych. Uczestnicy mieli od 18 do 25 lat. Wybrano tę grupę, ponieważ młodzi dorośli często mają najniższe spożycie owoców i warzyw ze wszystkich grup wiekowych. A dodatkowo są zbiorowością znajdującą się w grupie osób zagrożonych występowaniem zaburzeń psychicznych.

Przebieg badania 

W początkowym etapie eksperymentu określono średnie spożycie przez uczestników surowych, gotowanych i przetworzonych w inny sposób owoców oraz warzyw. Następnie dane te zestawiono z danymi nt. kondycji psychicznej badanych osób. Pod uwagę brano także inne czynniki, mogące mieć wpływ na wynik badania: styl życia, zmienne demograficzne, poziom aktywności fizycznej, dietę, choroby przewlekłe, status społeczno-ekonomiczny, pochodzenie etniczne i płeć.

Okazało się, że konsumpcja owoców i warzyw w stanie „niezmodyfikowanym” miała wyraźny związek z lepszym zdrowiem psychicznym, niż spożywanie ich po ugotowaniu, konserwowanych lub przetworzonych w jakikolwiek inny sposób. Dr Conner uważa, że może tak być, ponieważ gotowanie i przetwarzanie owoców oraz warzyw ma potencjał obniżenia poziomu zawartych w nich składników odżywczych.

Pozytywny nastrój, zadowolenie z życia i więcej energii

Po uwzględnieniu wszelkich czynników dodatkowych okazało się, że spożycie surowych owoców i warzyw wiąże się z niższymi poziomami występowania objawów depresyjnych. Odnotowaliśmy też silną korelację między jedzeniem surowizny a poprawą samopoczucia psychicznego: pozytywnym nastrojem, zadowoleniem z życia i poziomem energii. Wszystkie te korzyści były wyraźnie mniejsze w przypadku spożywania gotowanych, konserwowych oraz inaczej przetworzonych owoców i warzyw – opowiada Conner.

Badanie pokazuje, że nawet drobna zmiana w stylu życiu może pomóc uzyskać pozytywne efekty. Dr Conner przypomina też, że w pierwszej dziesiątce owoców i warzyw o najkorzystniejszym działaniu na zdrowie psychiczne są: marchew, banany, jabłka, ciemne warzywa liściaste, takie jak szpinak, grejpfrut i sałata, owoce cytrusowe, świeże jagody, ogórek oraz kiwi.

(Źródło: PAP)

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię