W dłoni topowy iPhone, na parkingu nowe BMW, a w domu sprzęt i materiały wykończeniowe najwyższej jakości. Polacy nie gęsi i mają swój gust, który lubią podkreślać coraz śmielej. W jaki sposób? Sięgając po produkty z metką premium, również takie które w swoim DNA mają polski gen – wynika z najnowszego badania Kantar TNS.

Jak podaje PwC, Polacy w poprzednim roku wydali o przeszło 6,7% więcej na zakupy niż dwa lata wcześniej. Dzięki rosnącym dochodom, konsumenci stanęli przed wyborem: kupić większą ilość czy postawić na wyższą jakość. Czym właściwie kierują się rodzimi nabywcy, poszukując dóbr klasy premium i co mogą zrobić firmy by spełnić wymagania klientów?

„Według KPMG Polacy wybierając produkt z kategorii premium pragną głównie ponadprzeciętnej jakości. Nieporównywalnie niżej plasują się design i prestiż. Ten sposób klasyfikacji pokazuje, że w swojej motywacji nasi rodacy są bardzo podobni do zachodnich sąsiadów – Niemców.” – zauważa Emilia Dudek, Marketing Manager z Rettig Heating, koncernu produkującego m.in. grzejniki klasy premium oraz dodaje: „Takie same wnioski przyniosły nam badania przeprowadzone wśród instalatorów współpracujących z marką Purmo. Aż 92% z nich odpowiedziało, że przy wyborze asortymentu grzewczego kluczową rolę odgrywa jakość i trwałość.”

Doskonałym przykładem poszukiwania jakości przez polskiego konsumenta są ostatnie badania UOKiK, które miały za zadanie odpowiedzieć na pytanie czy produkty oferowane na polskim rynku są gorszej jakości niż ich odpowiedniki za granicą. Jak wykazała analiza UOKiK na 101 przebadanych pozycji, aż 10% z nich istotnie różni się od swoich zachodnich odpowiedników, często na niekorzyść polskiego konsumenta – informują wspomniane badania.

Gospodarczy patriotyzm

Nowe światło na kwestię sposobu wydatkowania środków rzucają świeże badania przeprowadzone przez Kantar TNS, które jednoznacznie wskazują na fakt, że Polacy preferują produkty, posiadające w sobie polski pierwiastek. Informacja o tym, że dobro zostało wyprodukowane w naszym kraju zachęca do zakupu 87% rodaków. Natomiast dla 74% ważne jest by produkt był wytworzony z ekologicznych  składników, a dla 62% by producentem była  renomowana, światowa marka.

– „Polacy to świadomi konsumenci, którzy dokonują odpowiedzialnych wyborów. Dlatego pojawia się coraz więcej firm skoncentrowanych na wymiarze jakościowym, ale i odwołujących się do polskich akcentów w swoim DNA. Polacy są mocno przywiązani do rodzimego akcentu i jest on w pewnym stopniu determinujący przy wyborze dwóch produktów o podobnych parametrach, w tym cenie.” – zauważa Marcin Kotarski, Produkt Manager z Rettig Heating, największego na świecie producenta grzejników.

Nie były to pierwsze badania tego typu. Wcześniej odpowiedzi poszukiwało Open Research. Wnioski były jednak zbliżone, aż dwóch na trzech Polaków regularnie weryfikuje, gdzie został wyprodukowany nabywany przez nich artykuł, pozostała część uczestników badania sprawdza tę informację rzadko lub wcale. Równocześnie 73% ankietowanych twierdzi, że zachętę do zakupu danego produktu stanowi dla nich to, że został wytworzony w Polsce.

Smart wybór

Jednak ze względu na eksport produkcji i decentralizację firm, polski konsument nieczęsto ma możliwość wyboru produktu, który w jakikolwiek sposób nawiązuje do rodzimego rynku. Wówczas priorytetem staje się jakość i wynikająca z tego renoma producenta.

Bardzo adekwatnym przykładem jest marka Apple, która oprócz ponadprzeciętnej jakości, wyróżnia się wygórowaną ceną. Mimo to cieszy się niesłabnącą popularnością – również w Polsce, co doskonale potwierdzają statystyki – zaledwie w ciągu kilku dni od premiery nad Wisłą, z nowej możliwości płatności zbliżeniowych, Apple Pay – korzysta już ponad 200 000 osób. Alternatywa metoda płatności Google Pay, która zarezerwowana jest dla telefonów z systemem Android, by osiągnąć taki wynik potrzebowała kilku lat.

Konsumenci często zastanawiają się czy wyższa cena jest gwarancją lepszej jakości. Czy płacąc więcej zyskujemy ekstra wartość?  W rzeczy samej – potwierdzają badania przeprowadzone na uniwersytecie Yale, gdzie na podstawie analizy około 500 000 przypadków używanych smartphone’ów, naukowcy odkryli, że telefony Apple miały dłuższą żywotność, nawet jeśli miały taki sam wiek, rozmiar i funkcjonalność jak propozycje konkurencji. W opinii konsumenta był to wciąż atrakcyjny wybór, który mimo upływu czasu, spełniał wymagania dotyczące wyboru nowego telefonu.

Marcin Kotarski, Product Manager z Rettig Heating zauważa: „Apple to wręcz modelowy przykład firmy, produkującej przedmioty premium i koncentrującej się wokół jakości towaru. Nie jest jednak ani pierwszą, ani jedyną na rynku. M&S, BMW czy Ralph Lauren również działają w oparciu o ten model. Renoma i jakość to nierozłączny duet, który nie może funkcjonować osobno. Marka to obietnica – pewnych standardów, stabilności i bezpieczeństwa”.

Wartościowe wnętrze

Ankiety przeprowadzone przez Purmo na grupie współpracujących instalatorów nie pozostawiają wątpliwości – rośnie popyt na rozwiązania grzewcze najwyżej jakości, 92% respondentów odnotowało wzrost zainteresowania tym aspektem wśród swoich klientów. Jednak skąd ta zmiana i ukierunkowanie na „jakościocentryzm”? Badania KPMG potwierdzają – Polacy bogacą się najszybciej w całej Europie. Dzięki temu coraz śmielej spoglądają w stronę wyższej półki, która kusi wyjątkowymi atrybutami, ale i ponadprzeciętną jakością i trwałością. Czym różni się polski klient premium od zagranicznego? O zdanie zapytaliśmy Panią Karolinę Wesołowska, Dyrektor Marketingu z firmy  Paradyż:

„Rodzimy nabywca koncentruje się na aspekcie jakościowym – w przypadku płytek ceramicznych najlepiej, aby produkt był piękny, ale też wykonany z dobrych materiałów i wytrzymały. Solidność i trwałość muszą być na najwyższym poziomie –  w szczególności, gdy mówimy o remontach i wykańczaniu wnętrz. – Polacy kupują raz, a dobrze i nie są szczególnie gotowi na kompromisy, dlatego też cena nie jest najważniejszym aspektem i firmy często same są sobie winne utraconych przychodów z tytułu promocji i obniżek.”

Dodatkowo chętniej inwestują w jakościowe rozwiązania, ponieważ z optymizmem patrzą w przyszłość – 8 na 10 osób jest zadowolonych z życia – wynika z badań GUS, szczególnie biorąc pod uwagę zarobki. Podwyżki wynagrodzenia spodziewa się ponad 53% respondentów, wynika z badań przeprowadzonych przez Michael Page. Ta wiara nie bierze się znikąd, według danych Urzędu Statystycznego przeciętne wynagrodzenie w firmach zatrudniających co najmniej 9 osób wzrosło o 7,5%, co tylko utwierdza pracowników w ich oczekiwaniach względem sytuacji zawodowej. Podobne nastawienie okazują instalatorzy biorący udział w badaniach marki Purmo, aż 73% z nich zakłada, że bieżący rok będzie znacznie lepszy od poprzedniego.

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.