Podróże służbowe, liczne delegacje i wyjazdy zagraniczne – osoby pracujące „w rozjazdach” często posiadają niezwykle napięty harmonogram. W toku wielu obowiązków, gdy grafik „zapięty jest na ostatni guzik”, ciężko znaleźć czas na nieplanowane, spontaniczne działania. Czy osoby prowadzące tak intensywny tryb życia, mogą również liczyć na kompleksową i jakościową opiekę zdrowotną? Co w przypadku, gdy bariera językowa podczas kontaktu z lekarzem, okazuje się „nie do przejścia”? Na te pytania odpowiada Małgorzata Halata, Manager Individual Medical Care w Centrum Medycznym Damiana Warszawie.

Osoby, które często wyjeżdżają za granicę w celach zawodowych, prywatnych korzystają z możliwości wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego. W zależności od wybranej opcji zyskują oni prawo do otrzymania określonego zakresu pomocy medycznej w kraju, w którym aktualnie się znajdują. Na co warto zwrócić uwagę w kontekście wyboru opieki zdrowotnej?

Wystarczy jeden telefon

Zawodowe wyjazdy zagraniczne zwykle wiążą się z dużą liczbą obowiązków. W przypadku, gdy zachodzi potrzeba skorzystania ze specjalistycznej pomocy medycznej (np. kardiologicznej lub onkologicznej), zazwyczaj trudno wygospodarować czas nie tylko na samą wizytę u lekarza, nie wspominając o znalezieniu właściwego eksperta oraz umówieniu w odpowiednim czasie wizyty lekarskiej.

Osoby wyjeżdżające za granicę w celach biznesowych, czy zawodowych mają na głowie wiele istotnych spraw – będąc w delegacji raczej nie zakładają dodatkowych komplikacji np. zdrowotnych, a niestety nie możemy ich wykluczyć. Takie sytuacje zdarzają się częściej niż nam się wydaje, np. u jednego z naszych pacjentów podczas lotu samolotem wystąpiły problemy z krążeniem. Po wylądowaniu potrzebował stosunkowo szybkiej pomocy specjalisty, a znajdował się w obcym dla siebie kraju. Wówczas skontaktował się z naszym działem i to wystarczyło, aby kompleksowo zająć się zdrowiem pacjenta. Idealną możliwością dla pacjentów jest przeniesienie tych obowiązków na koordynatora medycznego, który skoordynuje kompleksową diagnostykę na każdym jej etapie – bez względu na miejsce jego przebywania. Z moich obserwacji wynika, że osoby te cenią sobie również możliwość korzystania z całodobowych konsultacji telefonicznych – zwłaszcza, że wielokrotnie pracują do późnych godzin nocnych i w ciągu dnia nie mają czasu na odbycie takiej rozmowy – Małgorzata Halata, Manager Individual Medical Care

Nie znasz lokalnego języka? Nie szkodzi

Chociaż w obecnych czasach wiele osób sprawnie posługuje się językiem angielskim, precyzyjne wytłumaczenie medycznych zawiłości nie należy do najłatwiejszych zadań. Aby uniknąć sytuacji, w której powstaje duża bariera językowa uniemożliwiająca sprawny kontakt na linii lekarz-pacjent, w ramach zakupionego ubezpieczenia indywidualnego mamy możliwość skorzystania z pomocy dedykowanego opiekuna, który biegle operuje językiem obcym. Dzięki temu pacjent otrzymuje pełną wiedzę nt. swojego stanu zdrowia, a wizyta lekarska przebiega zdecydowanie sprawniej i szybciej bez niepotrzebnego zniecierpliwienia.

Dokumentacja medyczna w jednym miejscu

Ubezpieczenie medyczne gwarantuje możliwość skorzystania z opieki zdrowotnej w innym kraju (niezależnie od tego, w której części się aktualnie znajdujemy). Osoby podróżujące biznesowo, czy zawodowo często jednak zmieniają miejsce pobytu. Przebywając dłuższy czas w delegacji w jednym państwie najlepiej znamy oczywiście miasto, w którym najczęściej zamieszkujemy, jednak co w sytuacji, gdy kłopoty zdrowotne pojawią się akurat podczas zmiany miejsca pobytu (np. weekendowego wyjazdu)?

Dobrą praktyką, która zdecydowanie skróci czas udzielenia pomocy medycznej pacjentowi jest archiwizowanie dokumentacji medycznej w jednym konkretnym miejscu. Wówczas, nawet w obliczu zmiany lekarza, jego następca uzyskuje pełną wiedzę o danym przypadku i nie musimy niejako rozpoczynać od nowa całego procesu diagnostycznego lub oczekiwać na dostarczenie historii choroby i wyników badań z innych placówek. To wielkie usprawnienie opieki zdrowotnej – zyskujemy komfort szybkiego zdiagnozowania dolegliwości – Małgorzata Halata, Manager Individual Medical Care

Przychodzi lekarz do pacjenta

Z oczywistych przyczyn nie każda placówka medyczna posiada wśród personelu lekarzy wszystkich specjalistów, którzy mogą błyskawicznie udzielić pomocy. Wówczas pacjent zmuszony jest do indywidualnych poszukiwań. Czy istnieje sposób na ułatwienie tej sytuacji?

Dla pacjenta cenna jest możliwość powierzenia swojego zdrowia ,czy swoich najbliższych odpowiedniemu specjaliście, tylko jak go znaleźć przebywając w obcym kraju? Po raz kolejny posłużę się przykładem z mojej praktyki medycznej. Kiedyś zgłosiła się do nas mama z dzieckiem, u którego w wyniku badań rezonansem magnetycznym wykryto zmiany guzowe w głowie. Wówczas od razu skontaktowaliśmy się z jednym z profesorów, który specjalizuje się w tej dziedzinie. Mimo tego, że nie praktykował on w naszej placówce, umówiliśmy konsultację w innym centrum medycznym. Jedynym zadaniem pacjenta było stawienie się w określonym miejscu i o określonym czasie w celu konsultacji. W praktyce oznacza to, że w ramach indywidualnej opieki medycznej pacjent może skorzystać z konsultacji lekarzy wielu specjalizacji i zawsze uzyska sprecyzowaną i fachową pomoc – Małgorzata Halata, Manager Individual Medical Care

Wizyty bez pośpiechu

To niezwykle istotny element, który powinien funkcjonować we wszystkich placówkach i w odniesieniu do wszystkich (nie tylko biznesowych pacjentów). W wielu miejscach udzielających pomocy medycznej obowiązuje ustandaryzowany czas pojedynczej wizyty u specjalisty, który wynosi zazwyczaj 15 minut. Owszem, w wielu przypadkach kwadrans będzie wystarczający – np. w przypadku, gdy pacjent pojawia się w gabinecie lekarskim, aby uzyskać receptę na przyjmowane leki, czy skonsultować wyniki badań. Zdarzają się jednak i takie sytuacje, kiedy stan pacjenta i wskazane objawy zdrowotne wymagają zarówno pogłębionego wywiadu lekarskiego, jak i przeprowadzenia badań, przepisania leków oraz rozmowy nt. dalszych zaleceń dla pacjenta. Wówczas kilkunastominutowa wizyta nie wystarczy.

Każdy przypadek należy oczywiście rozpatrywać indywidualnie, jednak lekarz pierwszego kontaktu powinien otrzymać odpowiednią ilość czasu na wykonanie pełnej konsultacji. W Individual Medical Care – lekarze pierwszego kontaktu mają do dyspozycji 30 minut, a specjaliści nawet godzinę dla każdego pacjenta. Wówczas możliwe jest odpowiednie zdiagnozowanie problemów zdrowotnych, udzielenie niezbędnej pomocy i wdrożenie odpowiedniego leczenia – Małgorzata Halata, Manager Individual Medical Care

Zdrowie to jedna z najważniejszych wartości w naszym życiu. W sytuacji, gdy przebywamy na wyjeździe służbowym, w delegacji również musimy o nie dbać. Całodobowa opieka telefoniczna, szeroki zakres specjalistów, wsparcie koordynatora medycznego, brak bariery językowej to elementy w opiece zdrowotnej, które dają duży komfort w trosce o nasze zdrowie.

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.