Od 1 września 2018 roku zmieniają się przepisy, młodzież będzie mogła zaczynać pracę w wieku 15 lat. Przy pierwszej pracy nie posiada się doświadczenia i mogą pojawić się problemy z pracodawcą. Sprawdźcie na jakie problemy można natrafić.
Od 1 września 2018 roku wejdą w życie nowe przepisy zezwalające na pracę w wieku 15 lat. Do tej pory jako pracowników określano ludzi, którzy skończyli 18 lat oraz wyróżniano także drugą grupę pracujących, czyli młodocianych pracowników, czyli młodzież w wieku od 16 do 18 lat. Od września pracę będzie można podejmować rok wcześniej.
Zasady pracy tak młodych osób wyjaśnia Dominika Zielińska, radca prawny, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu i Bydgoszczy – Pracownik młodociany może być zatrudniony albo w charakterze przygotowania zawodowego, albo w celu wykonywania pracy zarobkowej, ale tylko przy pracach lekkich, czyli takich, które nie nadwyrężają rozwoju psychofizycznego młodocianego.
Młode osoby rozpoczynające zatrudnienie muszą zwrócić uwagę na kilka elementów, z których najważniejszym jest sama umowa o pracę. Ta – zgodnie z Kodeksem Pracy – powinna być przedstawiona pracownikowi na piśmie i to najpóźniej w dniu, w którym następuje rozpoczęcie pracy.
Ważność umowy
Aby umowa była ważna musi zawierać kilka kluczowych elementów. Po pierwsze, musi określać strony umowy i wskazywać datę jej zawarcia oraz rodzaj umowy. Ponadto, powinna się w niej znaleźć się informacja dotycząca wysokości wynagrodzenia, zakres obowiązków, jakie godziny i jaki czas pracy obowiązują pracownika oraz informacja o przysługującym mu urlopie.
W przypadku umowy zlecenia kodeks cywilny nie przewiduje obowiązku zawierania jej na piśmie, jednak – dla ochrony swoich interesów – pracownik powinien sam do tego dążyć. Ekspert wyróżnia jeszcze jeden rodzaj umowy, czyli umowa ustna. Jednak przestrzega przed zawieraniem takich umów i nakłania do zawierania umów na piśmie.
Minimalne wynagrodzenie -jakie są stawki?
Należy pamiętać, że w przypadku umowy o pracę obowiązują minimalne, gwarantowane progi wynagrodzenia. Pracodawca nie może zaproponować mniej niż 2100 zł brutto w przypadku zatrudnienia w pełnym etacie. W przypadku umowy zlecenia minimalna stawka godzinowa, która obowiązuje od 2018 roku, wynosi 13,70 zł brutto za godzinę.
– W przypadku nieuczciwych praktyk pracodawcy czy zleceniodawcy, jeżeli nie otrzymamy wynagrodzenia, możemy się przed tym ochronić. W pierwszej kolejności kierujemy się do okręgowego inspektora pracy, którego informujemy o tym, że taka sytuacja miała miejsce. Dalej mamy możliwość ewentualnego sądowego dochodzenia naszych praw na gruncie prawa pracy przed sądem pracy – wskazuje Dominika Zielińska.
Radca prawny podkreśla, że w przypadku umowy zlecenia pracownik może zwrócić się bezpośrednio do sądu cywilnego z wnioskiem o nakazanie wypłaty należnego mu wynagrodzenia.
Kluczowa w umowie jest też kwestia przysługującego urlopu. Młodym pracownikom, którzy podejmują pierwszą pracę na etacie w danym roku kalendarzowym przysługuje w nim 20 dni urlopowych (1/12 urlopu przysługuje po każdym przepracowanym miesiącu).
(Źródło: info.newseria.pl)