Wakacje to najwspanialszy okres każdego roku. Piękna pogoda zachęca do wyjścia z domu, więc nikogo nie dziwi, że to właśnie latem planujemy urlopy. Coraz częściej udajemy się na wakacyjne wojaże za granicę, aby poznawać inne kraje i kultury, które obecnie – za sprawą podróży lotniczych – przestały być tak bardzo odległe. Podróżowanie samolotem wiąże się czasem z utrudnieniami. Pasażerowie często narzekają bowiem na opóźnione loty. Czy możemy coś zrobić, jeśli nasz samolot się opóźni? Jakie mamy wówczas prawa?

To trzeba ustalić

Pierwszą kwestią, którą musimy ustalić, kiedy nasz samolot się opóźnił, jest skąd i dokąd odbywał się lot. Otóż w przypadku lotów spoza Unii Europejskiej do Unii, obsługiwanych przez linie lotnicze spoza Unii, niestety nie możemy liczyć na żadne prawa. Podobna sytuacja ma miejsce, jeżeli otrzymaliśmy już jakieś świadczenie za problemy związane z naszym lotem (na przykład odszkodowanie) na podstawie przepisów kraju nienależącego do Unii Europejskiej.

Przysługuje nam  jednak szereg praw, gdy lot odbywa się w ramach granic Unii Europejskiej, niezależnie od tego czy przewoźnik pochodzi z jej terytorium, czy też nie. Podobnie jest, gdy lot ma miejsce poza Unią Europejską i jest obsługiwany przez linie lotnicze ze Wspólnoty oraz gdy lecimy z Unii Europejskiej  bez względu na kraj pochodzenia przewoźnika. Pamiętajmy, że w powyższych sytuacjach za Unię Europejską uważa się nie tylko państwa członkowskie, ale również Gwadelupę, Gujanę Francuską, Martynikę, Reunion, Majottę, Saint-Martin, Azory, Maderę i Wyspy Kanaryjskie oraz Islandię, Norwegię i Szwajcarię.

Opóźnienie lotu

Opóźnienie lotu ma miejsce, jeżeli lot odbywa się po zaplanowanej godzinie. Wówczas to pasażerowi przysługuje prawo do uzyskania pomocy, zwrotu kosztów, a nawet prawo do lotu powrotnego. Jeżeli natomiast nasz lot jest opóźniony powyżej trzech godzin, przysługuje nam odszkodowanie. Wyjątkiem są tutaj okoliczności nadzwyczajne, niezależne od nikogo, na przykład huragan.

Ponadto w przypadku opóźnionego lotu przysługują nam posiłki i napoje, których ilość jest adekwatna do długości opóźnienia, dwie rozmowy telefoniczne oraz dwie przesyłki faksowe i e-mailowe. Pasażerom przysługuje także prawo do opieki, jeżeli długość opóźnienia wynosi przynajmniej 2 godziny w przypadku lotów do 1500 km, przynajmniej 3 godziny w przypadku lotów w ramach Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów oraz w przypadku wszystkich lotów, gdy opóźnienie wynosi przynajmniej 4 godziny. Jeżeli zaś opóźnienie trwa ponad 5 godzin, możemy zażądać zwrotu kosztów biletu i biletu powrotnego, bądź też zmiany planu podróży. Gdy czas oczekiwania na lot zastępczy lub transport wynosi jedną noc lub dłużej, przysługuje nam prawo do zakwaterowania w hotelu. Jeśli przybędziemy do celu z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możemy domagać się odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od długości lotu.

Dochodzenie roszczeń

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić jest zgłoszenie faktu opóźnienia naszemu przewoźnikowi. Reklamacja powinna być złożona na piśmie, może być także w formie elektronicznej. Warto zachować dowód dostarczenia reklamacji. Zasadniczo, przewoźnik ma 30 dni na ustosunkowanie się do naszego żądania. Jeśli odmawia on wypłaty odszkodowania, wówczas przysługuje nam skarga do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który działa w państwie, gdzie doszło do opóźnienia. W Polsce tego typu sprawami zajmuje się Komisja Ochrony Praw Pasażera, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Co ważne, Polacy mogą złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażera, gdzie zostanie ona przetłumaczona i przesłana do właściwego urzędu w innym państwie. Rozstrzygnięcie wydane przez urząd ma charakter decyzji administracyjnej, stąd też jeżeli nie jesteśmy z niej zadowoleni, możemy wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Podróżując po świecie dobrze jest znać swoje prawa. Czasami bowiem może się zdarzyć, że w podróży spotka nas niemiła niespodzianka w postaci opóźnionego lotu. Wówczas warto wystąpić z roszczeniami, które mają na celu zrekompensowanie nam wszystkich niedogodności, które wynikły z tego powodu.

2 KOMENTARZE

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.