
Zgodnie z prawem konsumenta, towary nabyte możemy zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od daty ich zakupów. Ta sama sytuacja dotyczy usług. Jeśli nie zdecydujemy się na jej realizację, to w ciągu 14 dni możemy odstąpić od umowy. Prawo to przysługuje jednak tym klientom, którzy rzecz bądź usługę kupili w siedzibie firmy albo jej stacjonarnym oddziale. Nie działa ono jednak w przypadku niektórych umów zawieranych na odległość, na przykład wtedy, gdy wycieczka została zamówiona i opłacona przez internet.
Zawsze czytaj umowę
Większość biur podróży uznaje za obowiązujący zapis, zgodnie z art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nim uczestnik wycieczki nie może zrezygnować z niej bez powodu. Jeśli tak zrobi, będzie musiał zapłacić odszkodowanie. Biuro nie zwróci mu zaliczki, którą już wpłacił na poczet wakacji a nawet całości kwoty, którą uiścił w celu odbycia wakacji marzeń.
Biura podróży stosują jednak różną taktykę. Niektóre informują o konieczności zapłaty odszkodowania, a jego wysokość będzie zależna od terminu, w jakim uczestnik zgłosił rezygnację. Im mniej czasu zostało do odbycia wycieczki, tym odszkodowanie jest wyższe. Najczęściej koszty, na jakie narażona jest osoba rezygnująca z turystycznego wyjazdu wyrażone są w procentach.
Odszkodowania Olsztyn – znajomość umowy to podstawa
W sieci niedawno było głośno o turystach z miasta Olsztyn, którzy stracili pieniądze zarezerwowane na wakacje z powodu kruczków zapisanych w umowie z biurem turystycznym. Spokój i brak pochopności to cechy, które sprzyjają uniknięciu takich problemów.
Należy dokładnie czytać umowę, którą podpisujemy z biurem umowy. Niestety ważne dla uczestnika informacje bardzo często pisane są mniejszą czcionką. Pytajmy o niezrozumiałe kwestie pośrednika. Niech wizja błogiego wypoczynku nie uśpi naszego rozsądku.
Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z wycieczki
Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują pakiety, dzięki którym rezygnacja z takiego wyjazdu podlegać będzie ubezpieczeniu. Oznacza to, że ten, kto w biurze podróży kupił wycieczkę będzie mógł z niej zrezygnować bez konieczności zapłaty odszkodowania.
Co ważne, aby ubezpieczenie zadziałało niezbędne jest uzasadnienie rezygnacji z wycieczki. Odszkodowanie nie będzie się należało, jeśli niedoszły turysta rezygnuje z wycieczki z powodu śmierci bliskiej osoby, szkody w mieniu, kradzieży dokumentów, które są niezbędne do odbycia podróży, utraty pracy, przeniesienia daty ważnych egzaminów, wezwania sądowego i innych wypadków losowych, które są rozpatrywane indywidualnie. Zwolnione z zapłaty odszkodowania będą też wtedy osoby, które nie mogą jechać na wykupioną wycieczkę z powodu choroby lub długotrwałego leczenia.
Warto wiedzieć, że takie ubezpieczenie jest płatne. Często jednak to właśnie ono ratuje nasz budżet przed koniecznością zapłaty odszkodowania. Zazwyczaj wycieczki wykupowane są w biurze podróży z dużym wyprzedzeniem. Nie zawsze natomiast możemy przewidzieć wydarzenia, które nie pozwolą nam wziąć w turystycznym wyjeździe udziału.
[…] […]
Umowy to podstawa – trzeba czytać, bo wszędzie próbują nas naciągnąć