Plantacja - Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989

Od 6 kwietnia w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie oglądać można wystawę Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989. Poza ukazaniem zmian, jakie dokonały się w polskim wzornictwie, wystawa stawia sobie za cel przedstawienie go jako działalności kulturotwórczej, często mającej wyższe ambicje niż tylko odpowiadanie potrzebom rynku.

Różne spojrzenia na projektowania i zmiany gospodarcze

Sześć działów ekspozycji opowie o tendencjach ukształtowanych zarówno przez dokonujące się zmiany gospodarcze, jak również przez odmienne pojmowanie projektowania. W latach 90. XX wieku polski przemysł oraz wzornictwo tkwiły w marazmie. Projektanci podejmowali kroki będące próbą odnalezienia się na pogrążonym w kryzysie rynku. Tym samym nadali nowy kształt sztuce użytkowej. Zebrane na wystawie prace dają świadectwo ich staraniom. Otwierają ją projekty banknotów Andrzeja Heidricha, które weszły do obiegu po denominacji złotego w 1995 roku, symbolicznie mówiące o zmianach uruchomiających polską wytwórczość.

Dizajn wypiera wzornictwo

Na przełomie wieków XX i XXI nastąpiło ożywienie. Producenci zaczęli wprowadzać nowe wzory. Wraz z wejściem Polski Do Unii Europejskiej w 2004 roku i wykorzystywaniem unijnych dotacji nastąpiły zasadnicze zmiany, jednak na rynku zauważalne stały się dopiero około roku 2010. Stosujący nowe technologie i eksportujący swoje wyroby producenci musieli zmierzyć się ze standardami zachodnimi. Konsumenci, coraz bardziej otwarci na światowe trendy i coraz bardziej wymagający, oczekiwali lepszych estetycznie i jakościowo, często również niebanalnych produktów. Projektanci wyszli im naprzeciw. Wielu producentów zaczęło odchodzić od naśladownictwa na rzecz budowania własnych marek odznaczających się oryginalnymi projektami. Zmiany na rynku widoczne znalazły odbicie w języku – termin dizajn stopniowo wypierał dotychczasowe wzornictwo.

Warsztat a tożsamość i wartości

Trzy działy, zatytułowane „Warsztat”, „Tożsamość”, „Wartości”, zapoznają odbiorców z pracami młodych projektantów, ceniących sobie eksperyment z materiałem czy technologią. Owocem ich działań bywają wyroby nastawione na odbiorców niezauważanych przez rynek lub proponowanie estetyki, jaką niełatwo zaakceptować odbiorcom masowym. Zaprezentowane zostaną również trendy wyrosłe z inspiracji kulturą rodzimego regionu, przeszłością, czy stylistyką lat 60.

Ważnym akcentem są prace twórców najmłodszego pokolenia. Dostrzegają oni bowiem tak ważne problemy społeczne, jak konsekwencje starości i niepełnosprawności, brak integracji społecznej, bezrobocie, a także dewastację naturalnego środowiska.

Prace z pogranicza sztuki i projektowania zamkną wystawę, która potrwa do 19 sierpnia.

 

Skomentuj

Skomentuj
Wprowadź swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.